کتابخانه مرکزی

توسط | آخرین بروزرسانی در ۹ آذر ۱۳۹۹ | منتشر شده در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

شرح وظایف:

کتابخانه دانشکده بعنوان رکنی اصلی در این محیط آموزشی با شکل گیری دانشکده در سال۱۳۹۰پایه گذاری شد و از آن زمان تا بحال گسترش یافته است.از آنجائیکه کتابخانه در راستای رفع نیاز آموزشی پژوهشی دانشجویان و اساتید نقش بسزایی دارد لذا همیشه مورد توجه بوده و به آن و نیازهای مربوطش اهمیت داده شده است که بودجه صرف شده در جهت گسترس و غنی کردن منابع آن خود گواه این گفته می باشد.

  • ۱- مرتفع ساختن کمبودها و نیازهای کتابخانه در حد امکان با توجه به شرایط موجود
  • ۲- ایجاد محیطی آرام و مناسب با نیازهای مراجعه کنندگان
  • ۳- گرد آوری و حفظ مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی- تخصصی و مرجع در حوزه فعالیت های مجتمع
  • ۴- تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در مراجعه کنندگان و کمک به کشف و پرورش خلاقیت ها و استعدادها
  • ۵- پیگیری و به کار گیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری های پیشرفته اطلاعاتی در جهت استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع، امکانات، به منظور اشاعه سریعتر اطلاعات، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات
  • ۶- اجرای طرح تکریم مراجعه کنندگان برای بهبود وضعیت کتابخانه
  • ۷- نیاز سنجی و نظر سنجی مراجعه کنندگان کتابخانه و بررسی نیازهای علمی و جدید آنها و تنظیم درخواست ها و لیست و فرم های مربوطه و ارائه آنها به ریاست مجتمع
  • ۸- فراهم نمودن زمینه ارتقای دانش تخصصی خود و کارمندان و ایجاد زمینه بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه خدمات کتابداری جهت پیشبرد اهداف کتابخانه
  • ۹- ارائه اطلاعات و راهنمائیهای لازم و انتخاب منابع مناسب مورد نظر و ارائه خدمات به هنگام، دقیق و کامل به مراجعه کنندگان در راستای وظایف کتابخانه
  • ۱۰- ارائه خدمات عضو گیری و ثبت نام اعضاء
  • ۱۱- هماهنگی با اساتید و دانشجویان جهت تهیه منابع مورد نظر در هر ترم
  • ۱۲- نظارت بر کتاب ها جهت امر قفسه خوانی، وجین و صحافی به موقع آنها
  • ۱۳- انجام کارهای ثبت کتاب و به طور کلی، کلیه مراحل آماده سازی کتاب تا انتقال آنها به مخزن، امانت کتاب و در نهایت حفاظت و توسعه مجموعه منابع
  • ۱۴- نظارت بر امر خرید و سفارش کتاب و هماهنگی به ناشران و شرکت در نمایشگاههای کتاب جهت خرید منابع مورد نیاز
  • ۱۵- نظارت بر امور سالنهای مطالعه
  • ۱۶- نظارت بر سازماندهی منابع اهدائی
  • ۱۷- نظارت بر امر جرائم و دیر کرد کتابهای کتابخانه
  • ۱۸- انجام اقدامات مربوط به تسویه حساب اعضا
مسئول کتابخانه

نام و نام خانوادگی: جاهد محمودی نصرآبادی

تحصیلات: کارشناسی کتابداری و علوم اطلاع رسانی

سمت: مسئول کتابخانه 

امکانات و فضای کتابخانه:

در رابطه با امکانات و فضای فیزیکی کتابخانه دانشکده باید توجه داشت که مکان دانشکده موقتی بوده و امکان جابجایی آن می رود معهذا فضای فیزیکی کتابخانه بشرح ذیل است:

مخزن کتب: در مخزن کتب ۱۸قفسه کتاب وجود دارد که ۱۷قفسه آن مربوط به کتب فارسی و ۱ قفسه مربوط به کتب لاتین و فرهنگ لغات می باشد.تعداد کتب فارسی۹۴۰عنوان و۳۶۹۵جلد می باشد و تعداد کتب لاتین ۱۱عنوان و ۲۷ جلد می باشد.

سالنهای مطالعه: کتابخانه دارای دو سالن مطالعه مجزا برای مطالعه دانشجویان آقا و خانم می باشد.

سایت رایانه: از آنجا که وجود رایانه برای امور تحقیقی پژوهشی و رفع نیازهای علمی دانشجویان ضروری می باشد کتابخانه نسبت به راه اندازی و تجهیز سایت رایانه اقدام کرد.سایت رایانه دارای ۱۴ دستگاه رایانه است که همگی به شبکه و اینترنت متصل می باشند.

 

واحد اطلاع رسانی: بخش امانت

پویایی هر کتابخانه مستلزم ارائه خدمات مناسب، مداوم و روز آمد است. به عبارتی دیگر، هویت هر کتابخانه نزد کاربران با ارائه خدمات آن شناخته می‌‌شود. تمام فعالیت‌های کتابخانه (گزینش، فراهم‌آوری, سازماندهی و دسترس‌پذیری منابع) در جهت ارائه خدمات به استفاده‌کنندگان کتابخانه است و بیشترین نمود آن در قسمت امانت و در حقیقت یکی از فعال‌ترین بخش‌های کتابخانه به شمار می‌آید.

بخش امانت کتابخانه مرکزی دانشگاه، با هدف جلب رضایت کاربران و ارائه خدمات امانت منابع چاپی با مجموعه ی بیش از ۴۰۰۰ کتاب فارسی و انگلیسی، که عمدتا منابع تخصصی علمی می باشد در خدمت دانشجویان، اعضای هیات علمی وکارکنان می باشد. در این بخش علاوه برمنابع چاپی CD های آموزشی و علمی نیز که مورد نیاز کاربران باشد امانت داده می شود.

این بخش به طور فعال، از ساعت۷:۳۰ صبح لغایت ۱۵:۳۰ در روزهای شنبه تا چهارشنبه آماده ارائه خدمت به کاربران می باشد.

واحد فراهم آوری وپردازش منابع:

واحد سفارشات:

این بخش مسئول تهیه، خرید، سفارش، هدیه و مبادله مواد کتابخانه و سفارش کتاب جهت اعضای هیئت علمی و دانشجویان و… می باشد. در این بخش ابتدا نسبت به تهیه کاتالوگهای مختلف موضوعی از ناشران معتبر ، همچنین تهیه فهرست ناشران و کتابفروشان،دریافت لیست موجودی اعم از کتب فارسی و لاتین از نمایندگان و کارگزاران ناشرین بین المللی، تهیه کتابشناسی ها، تماس با انجمنها و ناشران، از طریق اینترنت و غیره اقدام نموده و کلیه اطلاعات جمع آوری شده سپس کتاب انتخاب و خریداری می شود.

مهمترین کارهایی که در این بخش انجام می گیرد به شرح زیر است:

  •   نیاز سنجی در خصوص منابع مورد نیاز اعضای هیات علمی ، دانشجویان، پژوهشگران و محققان
  • سفارش کتابهای انتخاب شده
  •   نگهداری سوابق کتابهای سفارش شده یا دریافت شده
  •   ثبت منابع دریافتی به کتابخانه و انجام امور مربوط به قبض انبار و ارسال به فهرست نویسی
  •   انجام کلیه امور مالی مربوط به سفارش و بررسی قراردادها و تسویه حسابهای نهایی با آنها
  • کسب مجوز و اقدام برای پرداخت پیش فاکتورها
  • دریافت و بررسی کتابهای سفارش شده
  •    پیگیری تاخیر در سفارشهای انجام شده
  •  تهیه و تامین نرم افزارهای مورد نیاز مراجعان به کتابخانه
  •  شرکت در نمایشگاههای کتاب برگزار شده در کشور و خرید بر اساس درخواستهای رسیده

واحد فهرست نویسی و رده بندی:

تهیه شناسنامه برای مجموعه منابع کتابخانه جهت برقراری نظم و ترتیبی که مراجعه کننده بتواند به آسانی کتاب مورد نیاز خود را بر اساس موضوع، عنوان، نویسنده و غیره در قفسه های کتابخانه بیابد را فهرست نویسی می نامند. واحد فهرست نویسی و رده بندی با تکیه بر روش های استاندارد بین المللی سازماندهی منابع اطلاعاتی را به منظور تسهیل دسترسی کاربران به این منابع را بر عهده دارد. فهرست نویسی در کتابخانه مرکزی به صورت متمرکز انجام میگیرد ومنابع بر اساس نظام رده بندی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا(NLM)رده بندی می شوند. عملکرد تخصصی این بخش از طریق سازماندهی منابع به مراجعه کنندگان این امکان را می دهد در حداقل زمان و با آسان ترین روش به منبع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد. کتب خریداری شده پس از دریافت طبق فاکتورهای خرید در دفاتر ثبت اموال توسط مسئول بخش ثبت می شوند. پس از ثبت در دفاتر ثبت اموال به بخش فهرست نویسی ارسال می گردد که با فهرستنویسی توصیفی و تحلیلی منابع انجام میگیرد. رده بندی مورد استفاده در این کتابخانه  NLM و در موارد خاص LC می باشد. مهمترین منابع مورد استفاده برای سازماندهی مجموعه کتاب ها در این بخش عبارتند از: فهرست همگانی پیوسته کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سرعنوان‌های موضوعی فارسی، توصیفگرهای فارسی، سرعنوان‌های موضوعی کنگره، فهرست مستند اسامی و مشاهیر و مولفان

واحد آماده سازی:

کلیّه ی اموری که بعد از فهرست نویسی و رده بندی کتاب و قبل از قرار دادن کتاب روی قفسه انجام می شود، آماده سازی نام دارد. این امور عبارتند از: ثبت منابع اطّلاعاتی، تهیّه برچسب عطف کتاب و چسباندن آن، چسباندن برگه سررسید، تهیّه برچسب بارکد (رمز میله) و چسباندن آن، مهر کردن، روکش کردن برچسب عطف و بارکد، و دیگر تمهیدات فیزیکی برای حفظ کتاب.

فرآیندهای موجود در آماده سازی با شیوه فهرست نویسی، رده بندی، امانت، انواع منابع اطّلاعاتی، کیفیّت و کمیّت خدمات کتابخانه، و نوع کتابخانه رابطه ی مستقیمی دارد. آماده سازی منابع اطّلاعاتی برای نظام مند کردن گردش فعّالیّت های جاری صورت می گیرد.

فرآیند عضویت:

دانشجویان برای عضویت باید به مسئول کتابخانه مراجعه کنند؛ عضویت در کتابخانه رایگان بوده و تا پایان دوره دانشجویی اعتبار دارد

سقف امانت کتاب ۴ کتاب و به مدت یک ماه می باشد که در صورت عدم مراجعه شخص دیگری برای همان کتاب به مدت یک ماه دیگر تمدید می شود

تعداد دفعات تمدید کتاب محدودیتی ندارد

در صورت عودت کتاب با دیرکرد ، به ازای هرروز دیرکرد مبلغ ۵۰۰ ریال جریمه به فرد خاطی تعلق می گیرد.

آیین نامه ها و مقررات:

استفاده کنندگان موظف به رعایت موارد زیر می باشند

  • رعایت شئونات و حجاب اسلامی در کتابخانه الزامی است.
  • رعایت سکوت در کتابخانه الزامی است.
  • استفاده از تلفن همراه در کتابخانه اکیداً ممنوع است.
  • خوردن و آشامیدن در کتابخانه اکیداً ممنوع است.
  • کتاب فقط به اعضای کتابخانه امانت داده می شود.
  • فقط شخص امانت گیرنده در قبال کتابخانه پاسخگو می باشد.
  • درصورت رزرو کتاب، اولویت با رزرو کننده ی اول می باشد.
  • کتب مرجع، نشریات،پایان نامه و طرح های تحقیقاتی به هیچ عنوان قابل امانت نیستند.
  • تمدید کتابهایی که با تاخیر بازگردانده می شوند،امکان پذیر نیست.
  • درصورت تاخیر در بازگشت، مفقود شدن و یا هر نوع آسیب به منابع امانتی، طبق آیین نامه عمل خواهد شد.

راهنمای تنظیم vpn برای داخل دانشکده:

  1. ابتدا فایل vpn را دانلود کرده و آنرا روی دسکتاپ کامپیوتر خود قرار دهید.
  2. از طریق وای فای یا کابل کامپیوتر خود را به شبکه متصل کنید.
  3. فایل vpn را باز کرده و قسمت username و passwordرا مطابق اطلاعاتی که از واحد انفورماتیک گرفته اید پرکنید و روی دکمه connect کلیک کنید.

نکته: با تیک دار کردن باکس Save this user name and password for the following users: برای اتصال های بعدی خود نیاز به واردکردن یوزرنیم و پسوورد ندارید و فقط کافیست روی دکمه connect کلیک کنید.

گزارش عملکرد کتابخانه مرکزی:

این قسمت به زودی تکمیل خواهد شد.

تماس با کتابخانه مرکزی:

 

شماره تماس: ۰۸۱-۳۳۱۳۲۰۱۲

پست الکترونیکی: j.nipper2017@gmail.com

آدرس: اسدآباد، اتوبان راه کربلا، معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، کتابخانه

اخبار و کارگاه ها:

نشست مشترک معاون آموزشی و معاون توسعه دانشکده

نشست مشترک با هدف هم اندیشی و هماهنگی در راستای رفع مشکلات موجود توسط اسلامعلی مولوی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی با دکتر حسین عفت پناه معاون آموزش تحقیقات و فرهنگی دانشجویی دانشکده علوم پزشکی اسدآباداین نشست در حاشیه بازدید معاون توسعه از محوطه و تاسیسات...

. موفقیت دیگر برای معاونت آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجویی دانشکده

♻️ اخذ مجوز تأسیس مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای در دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد

افتخاری دیگر برای دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

کسب رتبه برتر دانشکده با امتیاز ۱۰۰ بین ۶۹ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور در تکمیل طرح‌های تحقیقاتی سامانه طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور

مشاهده فایلدریافت

افتخاری دیگر در حوزه معاونت آموزشی، تحقیقات، فناوری و فرهنگی دانشجویی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

دریافت 🔸اداره انتشارات دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد موفق به ثبت یک اثر تالیفی در سامانه مدیریت انتشارات دانشگاه های کشور (مداد) گردید. ♻️ شایان ذکر است، این کتاب با لوگو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد به چاپ رسیده است. 💎 ضمن تقدیر و تشکر از دکتر عفت...

برنامه کارآموزی دانشجویان رشته پرستاری و فوریتهای پزشکی نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۴۰۰

برنامه کارآموزی مشاهده فایلدریافت

برگزاری جلسه با رئیس اورژانس پیش بیمارستانی

این جلسه به ریاست دکتر عفت پناه معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی و با حضور مهدی بسطامی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی، خانم محمدی مدیر گروه پرستاری و خانم نجفی مدیر گروه فوریت های پزشکی در راستای آموزشی شدن پایگاههای فوریت های پزشکی، در معاونت آموزشی برگزار...

برگزاری اولین جلسه ستاد فعالیت های جهادی دانشکده

اولین جلسه ستاد فعالیت های جهادی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد به ریاست دکتر عفت پناه معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی و با حضور خانم دکتر سمائی معاون درمان، مجتبی نجفی رئیس دفتر حوزه ریاست، سروان پاسدار علیرضائی مسئول بسیج سازندگی، مصطفی مرادی مدیر فرهنگی...

مسابقه طناب کشی به مناسبت دهه فجر

مسابقه طناب کشی دانشجوئی، گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با استقبال دانشجویان در محوطه معاونت آموزشی برگزار گردید که در پایان تیم A با شکست رقیبان خود موفق به کسب رتبه اول این مسابقه گردید. همچنین مراسم اهداء جوایز با حضور دکترعفت پناه معاون آموزش، تحقیقات و...

برگزاری جلسه شورای آموزشی

شورای آموزشی دانشکده به ریاست دکتر ایرج صالحی رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد تشکیل شد. در این شورا، موضوعات مطرح شده در خصوص مباحث آموزشی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. دکتر حسین عفت پناه معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی دانشکده به اتفاق...

کل بازدیدهای صفحه: 215 , بازدیدهای امروز: 2