اداره علم سنجی

توسط | آخرین بروزرسانی در ۹ آذر ۱۳۹۹ | منتشر شده در ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

شرح وظایف:

  • توانمندسازی اعضاء محترم هیأت علمی و پژوهشگران دانشکده
  • به روزرسانی اطلاعات اعضای هیئت علمی دانشگاه در سامانه علم سنجی
  • ادغام و یکپارچه سازی تنوع ثبت اسامی پژوهشگران
  • اطلاع رسانی و نظارت بر کاربرد شیوه استاندارد آدرس دهی دانشکده
  • پایش وضعیت شاخص های علم سنجی و همکاری جهت ارتقاء شاخص های مربوطه
  • ارائه مشاوره در خصوص شاخص های ارزیابی مجلات به محققان

درباره علم سنجی:

دوبروف و کارنوا برای اولین بار واژه علم سنجی را معرفی کردند.  اصطلاح علم سنجی یا از ترکیب دو واژه “ساینت” به معنای علم و “متریک” به معنای اندازه گیری مشتق شده است. در واقع علم سنجی، علم اندازه گیری و تحلیل علم است که به سنجش تولیدات علمی پژوهشگران، دانشگاه‌ها و کشورها در قالب متغیرهایی چون مقالات علمی،‌ پروانه های ثبت اختراع، مجلات و بطور کلی اطلاعات علمی منتشر شده می باشند. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل، به تعیین ساختار جریان مدارک علمی و فرایندهای استنادی آنها کمک می کند.

داوود پشوتن

نام و نام خانوادگی:  داوود پشوتن سرور

تحصیلات: کارشناسی ارشد هماتولوژی و بانک خون

سمت: کارشناس اداره علم سنجی 

معرفی شاخص های علم سنجی:

⦁ ضریب تأثیر مجلات (Journal Impact Factor):

ضریب تأثیر کمیتی است که میزان متوسط استناد به مقالات یک مجله علمی را نشان می دهد. ضریب تأثیر می تواند معیاری باشد برای نشان دادن میزان نفوذ علمی یک مجله در یک حوزه علمی و تحققی خاص. در یک رشته علمی، مجلات دارای ضریب تأثیر بالاتر دارای اهمیت بیشتری نسبت به مجلات دیگر می باشند. از جمله مواردی که می تواند تأثیر مستقیم بر ضریب تأثیر داشته باشد، خوداستنادی است. مجلات دارای ضریب تأثیر بالاتر مقالاتی را منتشر می کنند که در مقایسه با مقالات مجلات دارای ضریب تأثیر پائین تر، بیشتر مورد استناد قرار می گیرند. ضریب تأثیر نست بین تعداد استنادهای دریافتی به مقالات انتشار یافت در طول یک دوره زمانی خاص است. گارفیلد این دوزه زمانی را دو سال در نظر گرفته است. چرا که تجربه نشان داده است که حدود ۲۰ % از کل مراجع (رفرنس ها) به انتشارات دو سال قبل صورت می گیرد. ضریب تاثیر از تقسیم میزان استنادات به یک مجله مشخص در دوسال بر تعداد مقالات منتشر شده در این مجله طی دو سال بدست می آید.

⦁ ضریب نفوذ مجله (EigenFactor Score):

محاسبه این شاخص برای هر مجله بر اساس تعداد استنادهای دریافت شده یک مجله در یک دوره ۵ ساله در   JCR  با در نظر گرفتن این که این استنادها از کدام مجلات دریافت شده است. بر این اساس، مجلات با تعداد استنادهای بالاتر، تأثیر و نفوذ بیشتری نسبت به مجلاتی با تعداد استنادهای کمتر خواهند داشت. همچنین این شاخص خوداستنادی ها (self-citation) را مدنظر قرار نمی دهد و خوداستنادی در محاسبه آن تأثیری ندارد؛ یعنی ارجاعات یک مقاله به مقاله دیگر از همان مجله از محاسبه حذف می شود و در نتیجه ضریب نفوذ مجله تحت تأثیر خوداستنادی قرار نمی گیرد. اصلی ترین ایده در خلق این شاخص این بوده که دریافت یک استناد از مجلات با کیفیت بالا، با ارزش تر از دریافت استنادهای متعدد از مجلات باکیفیت پایین تر می باشد.

⦁ شاخص اچ (H Index):

شاخص اچ به لحاظ سادگی، سهولت، کاربرد و داشتن مزایای متعدد نسبت به سایر روش ها در دستیابی به یک عدد معین مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. شاخص اچ به این پرسش پاسخ می دهد که هر یک از پژوهشگران به تنهایی چه نقشی در پیشبرد و گسترش مرزهای علوم در حوزه های مختلف دانش بشری دارند؟ در اصل شاخص اچ با استفاده از شمارش استنادها به حاصل کار یک پژوهشگر در طول حیات وی امتیاز می دهد. این شاخص همزمان هم به کمیت (تعداد مقاله) و هم به کیفیت (تعداد استنادها ) اهمیت می دهد. اندازه گیری دقیق شاخص اچ به میزان جامعیت پایگاه ها بستگی دارد. شاخص H تنها مقالاتی را شامل می شود که تعداد استناد به هر یک از آنها برابر با H یا بیشتر از آن است، بنابراین شاخص متعادل تری است. شاخص Hیک پژوهشگر، شامل Hتعداد از مقالات اوست که به هر کدام از آنها حداقل H بار استناد شده باشد. برای مثال اگر یک نویسنده، ۶ مقاله داشته باشد که به هر یک حداقل ۶ بار استناد شده باشد، شاخص H آن نویسنده، ۶ خواهد بود. برای به دست آوردن عدد H ، پس از انجام جستجو، باید مقالات را بر حسب استناد به ترتیب نزولی مرتب کرد و شماره مقاله را با تعداد استنادها مقایسه نمود تا تعداد استناد مساوی یا بیشتر از شماره مقاله باشد

⦁ شاخص استنادی (CiteScore):

سایت اسکور یک شاخص ساده برای اندازه گیری تأثیر استنادی مجلات است. بر خلاف ضریب تأثیر که انواع خاصی از مقالات (مروری و پژوهشی و فنی) را در محاسبه تعداد مقالات در مخرج کسر در نظر می گیرد، این شاخص همه انواع مقالات را در محاسبه خود در نظر می گیرد. یک مورد خاص که در سایت اسکور وارد محاسبه نمی گردد، مقالات زیرچاپ (In press) است.

راهنما و دستورالعمل ها:

راهنمای ادغام و ویرایش پروفایل نویسنده در بانک اطلاعاتی Scopus دانلود فایل
راهنمای ثبت شناسه ORCID برای نویسندگان دانلود فایل
ویرایش پروفایل در Google Scholar دانلود فایل
راهنمای ثبت شناسه Researcher ID دانلود فایل

گزارش ها:

این قسمت به زودی بروزرسانی میشود.

کارگاه ها و همایش ها:

این قسمت به زودی بروزرسانی میشود.

پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی:

تماس با اداره علم سنجی:

 

شماره تماس: ۰۸۱-۳۳۱۳۲۰۱۵

نمابر: ۰۸۱-۳۳۱۲۲۲۳۱

پست الکترونیکی:  sci@asaums.ac.ir

آدرس: همدان، اسدآباد، بلوار ۲۲ بهمن، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد، معاونت تحقیقات و فناوری، اداره علم سنجی

اخبار واطلاعیه ها:

تقدیر معاون آموزشی از پرستاران حوزه آموزش

معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی از اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه پرستاری تجلیل نمود. آقای دکتر عفت پناه به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار از اعضای هیات علمی گروه پرستاری و پرستاران شاغل در معاونت آموزشی با اهداء لوح تقدیر و شاخه...

حضور معاون محترم آموزش در نشست مجازی معاونین آموزشی کلان منطقه ۳

برگزاری نشست مجازی معاونین آموزشی کلان منطقه ۳ آمایشی جناب آقای دکتر عفت پناه معاون محترم آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی دانشکده در این نشست حضور...

جلسه آموزشی سامانه adobe connect

برگزاری جلسه آموزشی سامانهadobe connect با حضور معاون محترم آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی جناب آقای دکتر عفت پناه و اعضای محترم هیات علمی در معاونت...

برگزاری جلسه گروه بهداشت

جلسه گروه بهداشت به ریاست معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی برگزار شد. در این جلسه که مدیر و دیگر اعضای گروه بهداشت نیز حضور داشتند، پیرامون مسائل و مشکلات این گروه بحث و تبادل نظر صورت...

برگزاری جلسه پرسش و پاسخ آنلاین

به مناسبت روز دانشجو برگزار شد: جلسه پرسش و پاسخ آنلاین دانشجویان با دکتر عفت پناه معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی و مدیران آموزش و فرهنگی...

جلسه هماهنگی برگزاری مراسم ۱۶ آذر

جلسه هماهنگی گرامیداشت شانزدهم آذر روز دانشجو، به ریاست دکتر عفت پناه معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی برگزار شد. در این جلسه که مصطفی مرادی مدیر فرهنگی دانشجوئی، حسین امیدی و تعدادی از دانشجویان نیز حضور داشتند، در خصوص برنامه های پیشنهادی به مناسبت گرامیداشت...

بازدید از خوابگاه پسرانه

بازدید شبانه مصطفی مرادی مدیر فرهنگی دانشجوئی از خوابگاه پسرانه امیرالمومنین (ع) و پیگیری مسائل و مشکلات دانشجویان

وبینار برنامه ریزی پنهان

حضور آقای دکتر عفت پناه معاون آموزش، تحقیقات و فرهنگی دانشجوئی و اعضای محترم هیات علمی در وبینار برنامه ریزی پنهان و مدیریت آن

لاک بوک گروه بهداشت عمومی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

لاک-بوک-نهایی-۱-newدریافت

چارت سازمانی

تشکیلات تفصیلی معاونت آموزشی، تحقیقات و فرهنگی دانشجویی *معاونت آموزشی، تحقیقات و فرهنگی دانشجویی آموزش مداوم علوم پزشکی    کارشناس آموزش مداوم پزشکی * مدیر آموزش و تحقیقات مدیر     امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی...

کل بازدیدهای صفحه: 245 , بازدیدهای امروز: 1