بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسد آباد در استفاده از میز تشریح مجازی در یادگیری درس آناتومی
در مطالعه توصیفی مقطعی که در سال تحصیلی 1402-1403 بر روی 61 دانشجوی کاردانی فوریت های پزشکی و کارشناسی پرستاری و بهداشت عمومی دانشکده علوم پزشکی اسد آباد همدان انجام شد، نظرات دانشجویان حاضر در مطالعه با استفاده از پرسش نامه 6 سئوالی در خصوص استفاده از میز تشریح مجازی در آموزش عملی درس آناتومی بررسی شد. اکثریت آنها(7/96%) معتقد بودند میز تشریح مجازی در یادگیری بهتر درس آناتومی کمک کننده است؛ 93% از آن ها گفتند برای یادگیری بهتر درس آناتومی از میز تشریح مجازی بهره بردند و 91% باور داشتند که این میز یادگیری فعال را افزایش میدهد. اکثریت بر این باور بودند که نمایش مقاطع مختلف از بدن به بهبود درک آناتومی کمک میکند و امکان تصویربرداری و چرخش بدن برای درک سیستمی را مفید میدانستند.
نتایج این مطالعه تاکید می کند میز تشریح مجازی میتواند بهعنوان ابزار کمکی مؤثری در تقویت آموزش درس آناتومی عمل کند. این ابزار بهعنوان مکملی مفید برای آموزش در کنار جسد فیزیکی مطرح است، نه جایگزین کامل آن. پیشنهاد می گردد در مطالعات آینده از رویکرد کیفی استفاده شده و نظرات دقیق کاربران درباره کارکرد و محدودیتهای میز تشریح مجازی بررسی شود.

