به مناسبت هفته عفاف و حجاب؛


کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب برگزار شد

به گزارش مفدا-اسدآباد: دانشجویان دختر همزمان با شرکت در امتحانات پایان ترم، در کرسی آزاد اندیشی با عنوان “بایدها و نبایدهای حجاب” شرکت کردند.

در این برنامه علمی-فرهنگی که با حضور خانم مرضیه اصلانی مدیر فرهنگی دانشجویی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد برگزار شد، تعدادی از دانشجویان به عنوان مخالف و موافق حجاب اجباری به بیان دیدگاه‌‍‌های خود پرداختند.
پس از صحبت‌های معرفت جویان، داور کرسی سرکار خانم اصلانی به جمع بندی نظرات دانشجویان پرداختند و گفتند: هرکدام از بزرگوارانی که صحبت کردند به لایه‌های مختلف از دلایل انتخاب نوع پوشش پرداختند. همه ی این اجزا که بعضا در تضارب آراء بیان شدند را می توان در لایه های مختلف در جایگاه خود قرار داد و به شکل صحیحی رفتار پوششی را تحلیل کرد. مجموعه مطالبی که مطرح شد یک منظومه را ایجاد می کنند و آنچه که الان ما هستیم را می سازد.

حجاب را هم از منظر دینی و هم از نظر فرادینی می توان مورد بحث قرار داد منظور از منظر فرا دینی رویکردی عقلانی است که ناظر بر تکیه بر مبانی دینی نباشد، برای مثال در این منظر می توان مطرح کرد که در همه جای دنیا انتخاب پوششی که در فضاهای اجتماعی نگاه ابزاری جنسی را به زن کم کند و او را در قامت یک انسان تاثیر گذار و قابل احترام در محیط های اجتماعی حاضر کند مورد پسند است، پس می توان نتیجه گرفت که موضوع عفاف و حجاب فقط مربوط به ایران نیست.

خانم اصلانی در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که فناوری یا نرم افزار اصلاح محیط اجتماعی به سمت یک محیط سالم تر، زیست پذیر تر و دانشگاهی تر به دست شما معرفت جویان می تواند اتفاق بیفتد، در نتیجه ما بایستی تحلیل صحیحی را از مجموعه نظراتی که امروز مطرح کردید داشته باشیم.

در مبحث عفاف و حجاب اگر طرف مردانه در نظر گرفته نشود امکان ندارد طرف زنانه آن حل شود و هر دو بایستی همزمان اتفاق بیفتد همانطور که در قرآن کریم مومنین و مومنات هر دو به صورت همزمان خطاب آیات حجاب و عفاف قرار گرفته اند و از بین ۹ آیه اصلی عفاف و حجاب پنج آیه مردان را خطاب قرار می دهد و چهار آیه دیگر خانم ها را مخاطب اصلی خود قرار می‌دهد، گویا که بعد عفاف در مردان و پوشش در خانم ها آسیب پذیرتر می باشد و این موضوع خودش را در خطاب‌های قرآنی نشان می دهد.

خیلی از دختران ما احساس می کنند در جامعه نامرئی هستند و برای مرئی شدن فکر می‌کنند که بایستی خیلی غلیظ آرایش کنند و یا پوشش خود را تغییر دهند، اما ما باید راه هایی برای خرد ورزی ،کنش گری، حضور موثر و به رسمیت شناخته شدن دختران و زنان بدون اینکه در این حد به ابتذال کشیده شده باشد به عنوان جایگزین به آنان معرفی کنیم که اینگونه راه‌ها در جامعه ما متاسفانه مسدود یا کمرنگ هستند. اینکه ما به فرزندان خود از سنین کودکی یاد می‌دهیم صرفاً مقلد باشند و مقلد بودن را جزئی از مدل‌های تربیتی خود می دانیم که باعث می شود وقتی جوان وارد دانشگاه می شود فورا همرنگ چیزی شود که محیط جدید از او می خواهد.

سلبریتی ها، زن غربی و رویکرد فمینیستی در حال حاضر پیش روی دختران ما هستند اگر این دختر به این شکل تربیت شده باشد و همان دختر تابع و مقلد باشد قطعاً در مقابل هجمه رسانه‌ای و هجمه جهانی عرصه را خالی کرده و کاملاً همرنگ می شود.

ایشان در ادامه صحبت‌های خود گفتند: سوال مهمی که مطرح است این است که چرا در اسلام گفته می شود امر به معروف و نهی از منکر چرا گفته نمی شود امر به حلال و حرام؟ دلیل اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است این است که ارزش اجتماعی بایستی تبدیل به معروف شود، وقتی که ما بر علیه مدل پوششی که در جامعه عرف است و خیلی هم اسلامی نیست موضع می‌گیریم و آن را نهی می‌کنیم در حالی که از نظر اجتماع مورد اقبال و پسندیده است، در اصل جای امر به معروف و نهی از منکر را معکوس کرده‌ایم، پس بایستی در ابتدا تلاش کنیم ارزش واجب در جامعه تبدیل به معروف شود و بعد از همه مردم بخواهیم به آن امر کنند همینطور ضد ارزش را تبدیل به منکر کنیم تا ناپسند و تلخ دیده شود و بعد بخواهیم همه مردم آن را نهی کنند.
از حاشیه این برنامه ادامه پیدا کردن گفتگوهای معرفت جویان پیرامون مطالب مطرح شده، بعد از کرسی و در حلقه های معرفت جویی در سراهای دانشجویی بود.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید