گروه بهداشت مدارس
معرفی رشته بهداشت مدارس
معرفی :
رشته بهداشت مدارس در مقطع کارشناسی پیوسته کارشناسانی را تربیت میکند که دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیاز بهداشت مدارس سطح کشور، افزایش سطح آگاهی های بهداشتی، ایجاد نگرش مطلوب، تغییر رفتار و تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمت سلامت، مشارکت نیروی دانش آموزی، کارکنان مدارس و اولیاء دانش آموزان داشته باشند.
ارزش ها :
شامل ارزش هایی که در آموزش دوره بر آن ها تاکید میشوند نظیر: مبانی الهی و معنوی، سلامت محوری، کرامت انسانی، کیفیت زندگی دانش آموزان، الویت های ملی، عدالت در توزیع سلامتی، جامع نگری، جامعه نگری، اجتناب از انگ زدن، اخلاق حرفه ای فعالیت در مدرسه و نظایر آن
چشم انداز:
دانش آموختگان از چنان دانش و مهارتی چند بعدی در سلامت عمومی برخوردار باشند که از ظرفیتهای لازم و کافی برای ارائه خدمات به عنوان مراقب سلامت برخوردار بوده و بتوانند هر مدرسه را به مدرسه ای مروج سلامت تبدیل نمایند.
رسالت:
رسالت این دوره تربیت نیروهای آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد و جامعه در حیطه بهداشت مدارس است که تخصص خود را در زمینه ارائه خدمات بهداشت مدارس به دانش اموزان اولیای آن ها و معلمین در اختیار جامعه هدف قرار دهند و مدرسه را به مدرسه مروج سلامت تبدیل نمایند.
اهداف کلی:
مهمترین اهداف تربیت کارشناس بهداشت مدارس، حفظ و ارتقاء سلامت جسمانی و روانی ،هویت یابی و توانمند سازی دانش آموزان ،کارکنان و خانواده ها بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق تربیت نیروی انسانی مورد نیاز است. همچنین کارشناس بهداشت مدارس قادر خواهد بود شاخصهای سلامت گروههای هدف مختلف را از طریق نیاز سنجی ،ارائه خدمات سلامت آموزش بهداشت، کنترل اپیدمی ها، مراقبت از تغذیه دانش آموزان ارتقاء دهد.
اهداف اختصاصی:
آموزش و تربیت نیروهایی که:
- توانایی جلب مشارکت فعال معلمین ،دانش آموزان ،کارکنان مدارس و اولیاء دانش آموزان جهت تامین ،حفظ ارتقاء سطح سلامت خود و مدارس از طریق افزایش سطح آگاهی و بینش بهداشتی را داشته باشند.
- به برنامه های جوانی جمعیت و بحران سالمندی آگاهی داشته باشد.
- توانایی برقراری هماهنگی برنامه های بهداشت مدارس با سایر بخش های مرتبط را داشته باشد.
- قادر به ارائه مراقبت های سلامت دانش آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی باشد.
- توانایی مشارکت در تحقیقات و پژوهش های کاربردی در زمینه های مختلف بهداشت مدارس را داشته باشد.
- توانایی استفاده از داده ها ،تحلیل و ارزشیابی داده ها را داشته باشد.
- توانایی ایجاد آگاهی و نگرش بهداشتی مطلوب در دانش آموزان ،معلمین و کارکنان مدارس و اولیاء آنان راداشته باشد.
- با دانش آموزان ،معلمان ،اولیاء دانش آموزان و همکاران ارتباط مؤثر برقرار نماید.
- سلامت گروه های هدف را بر اساس دستورالعملهای کشوری مراقبت و پایش نماید.
- از چگونگی اثر گذاری عوامل انسانی ،محیطی، اقتصادی و اجتماعی بر چگونگی تأمین حفظ و ارتقاء سلامتی در سطوح مختلف آشنا باشند.
- از چگونگی مداخله از طریق نیاز سنجی ها ،آموزش بهداشت ،کنترل اپیدمی ها، مراقبت از چگونگی تغذیه و تغییر در شاخصهای سلامتی در سطح مدرسه و جامعه آگاهی داشته باشد.
- توانایی برنامه ریزی انجام مداخلات آموزشی در راستای تحقق اهداف سند تحقق بنیادین آموزش و پرورش راداشته باشد.
وظایف حرفه ای دانش آموختگان به ترتیب هر نقش به شرح زیر است:
دانش آموختگان بهداشت مدارس در نقش های زیر در مدارس ایفای نقش می نمایند :
- آموزش و ارتقاء سلامت دانش آموزان
- مراقب سلامت در مدرسه
- اجرایی
- پژوهشی
- مشاوره ای در زمینه سلامت
شرایط پذیرش:
- از طریق آزمون سراسری(کنکور) میباشد
جایگاه شغلی دانش آموختگان:
دانش آموختگان این دوره میتوانند در جایگاه های زیرانجام وظیفه نمایند:
- مدارس
- پیش دبستانی ها ومهد کودک ها