گروه بهداشت مدارس

وظایف حرفه ای دانش آموختگان به ترتیب هر نقش به شرح زیر است:

دانش آموختگان بهداشت مدارس در نقش های زیر در مدارس ایفای نقش می نمایند :

  • آموزش و ارتقاء سلامت دانش آموزان
  • مراقب سلامت در مدرسه
  • اجرایی
  • پژوهشی
  • مشاوره ای در زمینه سلامت        

شرایط پذیرش:

  • از طریق آزمون سراسری(کنکور) میباشد

جایگاه شغلی دانش آموختگان:

دانش آموختگان این دوره میتوانند در جایگاه های زیرانجام وظیفه نمایند:

  • مدارس
  • پیش دبستانی ها ومهد کودک ها 

توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان(Expected Competencies)

الف: توانمندی های پایه مورد انتظار (General Competencies )

توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از:

  • مهارت های ارتباطی-تعامل
  • آموزش
  • پژوهش
  • مهارت های شناختی از جمله تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله
  • مهارت های تنظیم هیجان )مقابله با فشار روانی و مدیریت استرس(
  • مهارت های مدیریت)سیاستگذاری – برنامه ریزی – سازماندهی- پایش، نظارت و کنترل- ارزشیابی( مبتنی برشواهد
  • حرفه ای گرایی (Professitionalism)

دانش آموخته رشته بهداشت مدارس با این توانمندی ها قادر به انجام مراقبت های لازم در مدارس برای گروه های سنی مختلف خواهند بود.


ب :  وظایف حرفه ای و توانمندی های اختصاصی مورد انتظار دانش آموختگان و کدهای درسی مرتبط با آنها

  • آموزش و ارتقاء سلامت دانش آموزان

• مشارکت در توانمند سازی دانش آموزان نیازمند و جامعه هدف و ترغیب مشارکت آنها در سلامت
• مشارکت و ترویج برنامه های جوانی جمعیت
• ترویج برنامه های مرتبط با شیوه زندگی سالم در دانش آموزان و همکاری در اجرای آنها
• برنامه ریزی و اجرای مداخلات ارتقاء سلامت به دانش آموزان، خانواده ها و سایر گروه های هدف
• شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و تلاش در رفع عوامل خطر و تقویت عوامل مثبت موثر در بهداشت مدارس
• همکاری با سایر سازمان ها و ارگان ها در برنامه ریزی ها و مداخلات آموزش سلامت مدارس

  • مراقب سلامت در مدرسه

• شناسایی نیاز های آموزشی و بهداشتی دانش آموزان و اولیاء
• توانمندی برنامه ریزی آموزشی با استفاده از الگوها و مدل های مناسب در حوزه مربوطه
• همکاری مستمر با مراکز بهداشتی درمانی
• تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در سامانه آموزش و پرورش
• ارائه مراقبت به گروه های هدف جامعه(شامل: دانش آموزان، کودکان دوره قبل از مدرسه، آموزگاران، کارکنان مدارس، اولیای دانش آموزان، دانش آموزان با شرایط ویژه و …) براساس برنامه های کشوری مدون
• مراقبت از بیماری ها ومراقبت سندرمیک به منظور کنترل و مبارزه با بیماری های واگیر در مدارس تحت پوشش
• خطر سنجی، کنترل و مبارزه با بیماری های غیر واگیر در مدارس و جامعه تحت پوشش
• ارزیابی عوامل مستعد کننده ناباروری در دانش آموزان
• غربالگری، نیاز سنجی، اطلاع رسانی و آموزش بسته های ارتقاء سلامت روانی- اجتماعی(بسته تسهیل مراحل رشد کودکی، بسته تسهیل مراحل رشد نونهالی و نوجوانی،بسته مهارت های تنظیم هیجان، بسته تقویت مهارت های شناختی، بسته خود مراقبتی روانی- اجتماعی سالم مبتنی بر فرهنگ و بسته هویت یابی سالم مبتنی بر فرهنگ)
• غربالگری سلامت روانی- اجتماعی
• ارزیابی سطح خطر افکار و اقدام به خودکشی در موارد مثبت غربالگری
• غربالگری کودک مشکوک به آسیب
• غربالگری اولیه درگیری با مصرف دخانیات، مواد و الکل
• غربالگری بیماری صرع و ناتوانی ذهنی

  • اجرایی :

• انجام معاینات فیزیکی و ارزیابی سلامت روانی- اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد
• ارائه خدمت در مدارس به عنوان مراقبت بهداشت مدارس شامل آموزش بهداشت، بهداشت محیط مدارس، معاینات غربالگری بر اساس شناسنامه سلامت دانش آموزی و بسته خدمت گروه سنی در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه، آموزش و نظارت بر تغذیه، در مدرسه و منزل، آموزش برنامه های جوانی جمعیت، مراقبت های پیشگیرانه بیماری های واگیر و غیر واگیر و حوادث، و انجام حمایت های روانی- اجتماعی در بلایا و سوانح غیر مترقبه.
• تشکیل و تکمیل پرونده برای دانش آموزان وکارکنان
• ارجاع به مراکز مرتبط بالاتر در صورت ضرورت براساس برنامه های مصوب کشوری
• مدیریت برنامه ها، منابع و خدمات سلامت در مدارس

  • پژوهشی :

• جستجو در منابع علمی
• کمک به پژوهش های کاربردی موضوعات مرتبط با بهداشت مدارس و در عرصه های سلامت کشور(HSR)
• ارائه طرح های پژوهشی در زمینه پژوهش های کاربردی
• مشارکت در مصاحبه های پژوهشی و گرد آوری داده های مورد نیاز و تجزیه و تحلیل نتایج
• تهیه گزارش و کمک به نشر یافته های تحقیق و متون علمی

  • مشاوره در زمینه سلامت :

• برقراری ارتباط موثر و دلسوزانه با مخاطبین
• ارائه مشاوره به دانش آموزان،کارکنان و والدین در زمینه سلامت با مد نظر قرار دادن عوامل جسمی ،روانی،اجتماعی و فرهنگی


ج : مهارت های عملی مورد انتظار(Expected Procedural Skills)

1 اندازه گیری درجه حرارت
2 اندازه گیری نبض
3 اندازه گیری تعداد تنفس
4 اندازه گیری فشارخون بزرگسال
5 اندازه گیری فشار خون کودکان
6 دادن داروی خوراکی
7 ریختن قطره چشم،گوش و بینی
8 تزریق عضلانی
9 تزریق داخل جلدی
10 تزریق زیر جلدی
11 ارائه رکتال دارو
12 ارزیابی کم آبی کودک
13 ارزیابی وضعیت سوختگی
14 اجرای فرایند های واکسیناسیون برای همه گروه های هدف
15 اجرای فرایندهای مرتبط با زنجیره سرما
16 انجام مراحل احیای پایه کودک و بزرگسال
17 نحوه بازکردن راه هوایی بزرگسال و کودکان به روش ساده
18 انجام مانور های کاربردی در آسپیراسیون جسم خارجی
19 حمل و نقل مصدومین
20 ضدعفونی کردن وسایل و سطوح
21 کار با دستگاه های فور و اتوکلاو
22 آماده کردن سینی معاینه
23 پوشیدن دستکش استریل
24 ضدعفونی کردن وسایل و سطوح
25 برپایی چادر امداد
26 انجام انواع پانسمان و بانداژ
27 آتل بندی(انجام محدودسازی حرکت در اندام ها و ستون فقرات)
28 کنترل خونریزی
29 شستشوی زخم
30 اکسیژن درمانی
31 اندازه گیری قندخون
32 ارزیابی وزن برای سن
33 ارزیابی قد برای سن
34 ارزیابی وزن برای قد
35 ارزیابی محیط دور بارزو
36 ارزیابی کودک از نظر دورسر
37 ارزیابی وضعیت تغذیه گروه های سنی(کودک، نوجوان و بزرگسال)
38 آموزش تغذیه در گروه های سنی، فیزیولوژیک و بیماری های غیر واگیر
39 تن سنجی و ارزیابی رالگوی تغذیه گروه های سنی هدف
40 ارزیابی کودک از نظر مصرف مکمل ها
41 غربالگری تکامل کودک با استفاده از پرسشنامه ASQ
42 ارزیابی واکسیناسیون کودک
43 ارزیابی کودک از نظر وضعیت شنوایی
44 ارزیابی کودک از نظر وضعیت بینایی
45 شناسایی کودکان مشکوک به آسم
46 آشنایی با عفونت های آمیزشی
47 ارزیابی گروه سنی 17-6 سال از نظر پوست و مو(گال)
48 بررسی مو در گروه سنی17-6 سال از نظر وجود حشره شپش و تخم شپش
49 نحوه تشخیص نمونه های حشره شناسی پزشکی براساس دستورالعمل
50 ارزیابی فعالیت بدنی گروه های سنی هدف
51 آموزش بلوغ
52 مهارت های برقراری ارتباط موثر
53 مهارت ارائه مشورت و آموزش فردی و گروهی
54 آموزش/مشاوره ازدواج و والدگری
55 ارتباط موتر، جلب مشارکت و حمایت طلبی
56 کار با رایانه و به کارگیری نرم افزار های Word,Excel,PowerPoint و اینترنت و استفاده از فن آوری های نوین سلامت الکترونیک
57 کار با نرم افزار های جاری شبکه و سامانه های آموزش و پرورش
58 ثبت، بررسی و پیگیری از سامانه های نظام اطلاعات سطح یک
59 گردآوری و طبقه بندی اطلاعات بهداشتی
60 نمایش داده ها و اطلاعات بهداشتی به صورت نمودار
61 محاسبه شاخص های بهداشتی
62 نیاز سنجی و مشارکت در طراحی و اجرای مداخلات ارتقای سلامت جامعه محور
63 طراحی پیام های آموزش بهداشتی و پیام های جمعیتی و فرزندآوری
64 انجام آزمون های روان شناختی (هرآزمون)
65 ارزیابی سلامت روانی نوجوانان،جوانان و میانسالان
66 ارائه مداخلات آموزشی برنامه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد گروه های سنی هدف
67 ارزیابی سلامت اجتماعی نوجوانان،جوانان و بزرگسالان
68 توانمندی ارزیابی علل اجتماعی بیماری ها درجهت نسخه نویسی اجتماعی
69 آموزش سلامت دهان و دندان(فردی و گروهی) به تمامی گروه های سنی
70 معاینه و غربالگری بیماری های دهان و دندان(پوسیدگی دندان، بیماری لثه، سرطان های دهان، ضایعات مخاط دهان)
71 نحوه ارجاع بیماران دارای مشکلات دهان و دندان
72 ارزیابی خطر پوسیدگی دندان در گروه های سنی
73 وارنیش فلوراید تراپی برای گروه های هدف
74 انجام مراقبت های دهان ودندان برای گروه های هدف
75 نحوه استفاده از محصولات سلامت دهان ودندان مانند مسواک انگشتی، مسواک، نخ دندان، خمیر دندان، دهان شویه ها
76 نحوه استفاده از مسواک انگشتی
77 آشنایی با اشکال مختلف دارویی
78 آشنایی با نگهداری و انبارش اشکال مختلف دارویی
79 اندازه گیری کلر باقی مانده آب
80 اندازه گیری PH آب
81 نمونه برداری آب 82 گندزدایی دستی آب با کلر در مقیاس کوچک
83 گندزدایی فاضلاب
84 آموزش اصول مناسب بهداشت ساختمان مدرسه
85 ارزیابی ارگونومی شغلی و مدرسه ای
86 تایین مواجهه با عوامل زیان آور فیزیکی
87 پایش عوامل محیطی و آلاینده های مستعد کننده ناباروری
88 آموزش بهداشت و ارتقا سطح سواد سلامت جامعه،سواد رسانه و زندگی سالم با ارتباط صحیح در فضای مجازی

Loading